De multe ori ne desprindem de realitate, fiindcă ne lăsăm purtați de valul mediului online, în diversele sale forme: lecțiile, conversațiile, jocurile, iar lista poate continua. Important e, totuși, să menținem un echilibru între cele 2 elemente, astfel încât să nu fim afectați de lumea virtuală. Îmi propun ca în următoarele rânduri să detaliez bariera dintre real și virtual, în raport cu cele 3 aspecte menționate anterior.
Pandemia a schimbat nenumărate formalități, printre care și învățământul… Orele online au avut și încă au ca efect negativ, asupra elevilor, așa-zisa lipsă de cunoaștere ”face to face”. Este drept că lecțiile virtuale sunt apăsătoare, mai ales când nu se mai ajunge la o finalitate a lor. La început, e distractiv, dar pe măsură ce timpul trece, opinia inițială se disipează fără doar și poate, făcând loc dorului de colegi și profesori.
Probabil cea mai comună referință către mediul virtual, conversațiile utilizând dispozitivele electronice sunt nelipsite. De ani de zile, ne e mai comod să comunicăm cu ceilalți prin prisma aplicațiilor sociale. Adevărul e că o discuție captivantă te ține interesant până în pânzele albe, uitând de lucrarea de la engleză de ziua următoare, spre exemplu. Unele detalii chiar nu pot fi controlate, dar noi putem să le abordăm eficient, pentru a nu le permite să ne domine. Orice pauză de la ”social media” este binevenită, mai ales că fiecare e responsabil de propriile trăiri, deci are dreptul să decidă pentru propriul destin.
Jocurile, de orice natură, contribuie și ele la desprinderea de realitate, căci ne învăluie în universul lor, unul fantastic, plin de acțiune și personaje care te copleșesc. M-aș lega, aici, de… tema ”joc și joacă”, una presărată cu conștientizarea diferențelor dintre ”joc” și ”joacă”. Până la urmă, jocul în sine este o joacă, nu? Joc de cuvinte… joc de rol, joc de note muzicale… putem asocia atâtea și atâtea, termenului acestuia…
În final, doresc să subliniez ideea că bariera dintre real și virtual este complexă, greu de gestionat, întrucât presupune controlul de sine, pe care îl dobândim numai prin confruntările cu situații-cheie, menite a ne întări felul de a fi, menite a ne maturiza, menite a ne pregăti pentru viitor.
Țandără Sergiu Andrei,
clasa a X-a E