Programul EPAS (Școli-ambasador ale Parlamentului European) a devenit un pilon esențial pentru educarea tinerilor despre valorile europene și rolul instituțiilor Uniunii Europene. La Liceul ,,A. I. Cuza” Focșani acest program a adus oportunități unice și a creat o comunitate de elevi activi și implicați.
Începând din 2022, Colegiul Național ,,A. I. Cuza” Focșani a fost parte a inițiativei EPAS, al cărei scop este să crească nivelul de conștientizare și implicare civică a elevilor în ceea ce privește Uniunea Europeană. Sub îndrumarea profesorilor coordonatori, elevii au avut ocazia să devină ambasadori juniori și să participe la o serie de activități captivante.
Activitățile EPAS desfășurate în acest an:
În cadrul programului, ambasadorii juniori au organizat și au participat la diverse evenimente menite să aducă Europa mai aproape de comunitatea locală. Printre cele mai remarcabile activități se numără:
• Dezbateri și simulări ale Parlamentului European, unde elevii au experimentat procesul decizional european.
• Campanii de informare despre Uniunea Europeană, desfășurate atât în școală, cât și în oraș, pentru a împărtăși informații despre instituțiile UE și drepturile cetățenilor europeni.
• Evenimente culturale și expoziții tematice, care au evidențiat diversitatea statelor membre.
Ce a însemnat EPAS pentru elevi?
Participarea la programul EPAS a fost mai mult decât o oportunitate de învățare – a fost o experiență de dezvoltare personală. Ambasadorii au dobândit abilități esențiale, precum:
• Lucrul în echipă și organizarea de evenimente.
• Vorbirea în public și argumentarea punctelor de vedere.
• O mai bună înțelegere a valorilor europene și a rolului lor ca cetățeni activi ai Uniunii Europene.
Iată câteva păreri ale Ambasadorilor Juniori curent activi în proiect:
,, Experiența de a fi ambasador junior EPAS m-a ajutat să înțeleg mai bine cum funcționează Uniunea Europeană și cât de important este rolul ei pentru noi toți. În cadrul proiectului, am avut ocazia să particip la o simulare a unei ședințe a Parlamentului European, unde am înțeles cum se desfășoară dezbaterile și cum se iau deciziile care ne influențează viața. Pe plan personal, programul EPAS m-a ajutat să îmi dezvolt abilitățile de lucru în echipă, să îmi exprim ideile cu mai multă încredere și să fiu deschisă către perspective noi”. -Negoiță Diana, Ambasador Junior
,,Participarea în proiectul EPAS a fost o experiență care m-a schimbat mult. Promovând valorile Uniunii Europene, cum ar fi respectul și solidaritatea, am învățat să lucrez mai bine în echipă și să fiu deschisă la ideile altora. Mergând și în altă țară, mi-am dezvoltat competențele lingvistice și am învățat să colaborez cu oameni din medii diferite. Înainte nu eram foarte vorbăreață și aveam trac de vorbit în public, dar acest proiect m-a ajutat să am mai multă încredere în mine. Acum sunt o persoană mai sigură și mai pregătită să-mi exprim ideile. Acest proiect m-a ajutat să mă dezvolt personal și să înțeleg că fiecare dintre noi poate contribui la schimbare.” Pastramă Anemona-Nicole, Ambasador Junior.
„Pentru mine, Programul EPAS este mult mai mult decât un program educațional – este un stil de viață. Am învățat ce înseamnă să colaborezi, să îți faci vocea auzită și să înțelegi cu adevărat valorile care ne unesc ca europeni. M-a ajutat să descopăr că fiecare dintre noi poate contribui la schimbare, chiar și prin gesturi mici, dar semnificative. EPAS nu doar că mi-a deschis ochii asupra lumii, ci m-a ajutat să privesc cu mândrie rolul meu ca cetățean al Uniunii Europene. Niciodată nu voi regreta alegerea mea de a mă înscrie în acest program.” Tudose Maria-Georgiana, Ambasador Junior.
,,În clasa a IX-a, când am pășit pentru prima dată în liceu, nu mi-am imaginat cât de mult mă voi dezvolta prin participarea în programul „Școli-Ambasador ale Parlamentului European” (EPAS). Curiozitatea și dorința de a înțelege mai bine Uniunea Europeană m-au determinat să devin ambasador junior. Fiecare activitate mi-a oferit noi cunoștințe și oportunități de creștere personală. Cel mai memorabil moment a fost seria de acțiuni de informare organizate în alte licee, unde le-am prezentat colegilor ce este EPAS și de ce contează valorile europene. Astfel, am reușit să-mi înving teama de a vorbi în public și să devin mai sociabil. M-a impresionat cât de mult ne pot apropia principiile comune și schimbul de idei. O altă experiență de neuitat a fost vizita la Parlamentul European din Strasbourg, unde am participat la un joc de rol și am jucat, pentru scurt timp, rolul unui europarlamentar. Acest exercițiu mi-a arătat cum se desfășoară dezbaterile și cum se iau deciziile la nivel european. Când am votat, am înțeles pe deplin importanța implicării fiecăruia ca cetățean activ. Pentru mine, EPAS a reprezentat o ocazie extraordinară de a-mi consolida abilitățile de comunicare și organizare. Sunt recunoscător pentru toate experiențele și pentru oamenii pe care i-am întâlnit pe parcurs, iar valorile și competențele dobândite mă vor însoți în orice proiect viitor, ajutându-mă să rămân un cetățean implicat.”– Coman George, Ambasador Junior.
*Programul Școli-ambasador ale Parlamentului European este implementat de Biroul de Legătura al Parlamentului European în România.
Autori: Ambasador Junior EPAS Tudose Maria-Georgiana, Ambasador Junior EPAS Negoiță Diana, Ambasador Junior EPAS Pastramă Anemona-Nicole